True Friend

Alla inlägg under december 2014

Av Malin Fahlén - 28 december 2014 22:14

Hundträning i mängder blir det dessa lediga dagar. Både sök och spår och lydnad. Och fyspromenader där hundarna får dra kedjor eller springa i långa uppförsbackar.

Söket går oväntat bra! Jag brukar ibland känns mig lite missnöjd efter passen då allt inte går exakt så som jag velat. Men dessa sista säkert 4 passen har gått toppen och vi har lämnat sökrutan så nöjda! Vegas gör ett riktigt fint jobb och jag börjar känns mig nöjd med att han nu går ut rakt på djupet och letar. Så nu lägger vi in mer station 2 figgar. Även lilla Lok har fått börja öva sig i den ädla konsten sök. Han har hittills tränat tre bra pass. Två pass med bara Jessica som figge och idag fick han två nya figgar. Han är ju ganska mammig så jag trodde det skulle bli problem att få ut honom. Men det har gått över förväntan. Raka station ett skick med ljud och eller popuper. Idag fick han pröva två slag utan retning och han löste dem fint. Ett kom han tillbaka på men försökte genast igen och då fick han träff. Andra var figgen ganska nära och för fick han träff direkt!

Vi har även spårat en del och där går vegas fin fint och lok jobbar oxå bra. Lite ivrig i vinklarna men löser sitt jobb.

Imorgon mer sök och sedan lydnad i inomhushallen i Väsby. Tack till den dom kom på julen och jullov!

Av Malin Fahlén - 20 december 2014 23:20

Det här året går inte till historien som ett av våra mest framgångsrika år måste jag säga.

Vi har nog brutit fler tävlingar än vi genomfört tyvärr. Vi har därför inte uppnått något mål för i år, rätt deppigt att skriva så! CRAP!


Våra mål för 2014 var:


Vegas

  • Göra vårt bästa för att kvala till bruks SM 2014
  • Två tävlingar på över 600 poäng

Vegas inledde säsongen helt ok men tyvärr var/blev han skadad väldigt snabbt in i säsongen. Vi tävlade fyra tävlingar på våren sedan gjorde vi allt för att läka ut en muskelbristning i vänster bog. Vi koppelpromenerade, lasrade, gick i vattenbryn och fick tillsist börja simma. Inför höst säsongen var vi därför inte i toppform då skadan tog väldigt lång tid att rehaba. Funderade på att vila honom hela året men valde ändå att köra honom då han inte tappat några muskler men massa träning hade vi ju tappat. På hösten fick vi även problem med krypet, han reste sig, blev osäker och låg. så några tävlingar som jag ändå visste var körda valde jag att belöna upp krypet på i tävlingssituvation. Vi gjorde en kanon tävling där vi hade fullt på specialen men med två nollor på lydnaden så blev det ändå inga poäng att skryta med. men en väldigt fin känsla på lydnaden hade vi då. Topp! På åtta tävlingar har vi tagit två cert och två certpoäng resten har vi brutit. Så bara att se det positivt nästa år kan bara bli bättre.


Jamma

  • Tävla klass tre i lydnad
  • Ev tävla elitklass lydnad

Jamma fick flytta till en ny ägare så henne har jag inte tävlat alls detta år. Men jag får fin fina rapporter och jag har även träffat henne några gånger och jag vet att hon har det toppen i sitt nya hem. Självklart saknar vi henne, våran fina tjej men jag vet att hon är väldigt älskad i sitt nya hem och att hon där får vara nr 1 som den prinsessa hon är


Lok hade inga mål för året för jag visste inte ens att han skulle flytta hit! Han var inte ritkigt planerad men det blev ju kanon ändå. Med honom hade jag tre grundmål i träningen för året och det var, gripande, fart ut från mig och fart in till mig. vi har nog hunnit med lite mer än så men just dessa tre har varit prio. jag tycker det har utvecklats bra! Han har även tävlat rallylydnad med ett godkänt resultat. Vi får se vad som händer 2015 med denna lilla gobit.

Av Malin Fahlén - 19 december 2014 17:02

I onsdags var vi på kurs för Frida Wahlen. Jag gillar verkligen Frida då hon är en väldigt varm och positiv person som är intresserad av ens hundträning men hon är ändå inte rädd för att ifråga sätta varför man gör så eller varför man belönade det där.

Den här gången var det Lok som fick gå kurs. Vi började att titta på hans fotingångar, han har höger ingångar eller runt ingångar kan man oxå säga. Vi fick bra tips på hur vi skulle gå vidare med dem, dels att jag skulle stå ganska nära något tex, en vägg eller ett träd. Just för att tvinga honom att bromsa, det är lite av vårt problem att han inte bromsar men även att han ibland kommer in lite snett.

Nr två som vi pratade om var hur mycket jag kan gasa på honom i exempelvis sociala/tävlingslika belöningar och att han ändå ska kunna koncentrera sig efteråt. Där tyckte Frida att en ganska lugn tävlingslik belöning var bäst och att han innan han får den "riktiga" lekbelöningen så måste han koncentrera sig t.ex genom att sitta med kontakt. Han får inte ta belöningar själv utan ta den ordet. Men sedan i belöningarna kunde vi båda vara hur vilda vi ville, bara att gasa på så länge det finns en broms.

Saktagåendet hann vi också titta på och där fick vi bra tips i att han måste gå ganska långa sträckor och hela vägen fram till belöningen inte bara några steg och sedan galopp på varsågod. Jag kunde även hjälpa honom med ett koppel runt magen kopplet ska hela tiden vara slappt.

Vi avslutade med att han fick leka gärnet med Frida då Lok tycker att andra människor är ganska onödiga när hans mamma är med. Men att leka med någon annan går bra. Frida tyckte det var en bra övning för Lok.


Nu är vi väldigt träningspepp. Tur då att vi är lediga i hela 18 dagar!! Wiiee! Det absolut bästa med julen, att vara långledig:)


Vi fick även äran att träffa Jamma igen då hennes nya matte carro också var med på kursen. Hon var lika gullig som vanligt och dagen till ära sjöng hon fint för oss:)

Presentation


Malin Fahlén
Vegas - Lok

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Kategorier

Sugarwind's

Vegas valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards